NS station van Haarlem

(foto 3e station anno 1890)

In Haarlem kwam het eerste station juist buiten de Amsterdamse Poort te liggen.

Op deze plaats bevindt zich sinds 1844 het terrein van de Hoofdwerkplaats Haarlem van Treinmodernisering NS.

Deze hoofdwerkplaats is in de loop van de jaren meerdere malen gemoderniseerd.

Het spoor tussen Haarlem en Amsterdam is de eerste treinverbinding van Nederland. Bij zo’n bijzondere verbinding moest ook een mooi station komen. Het station van Haarlem werd in 1839 geopend en vervangen door een nieuw gebouw in 1906. Het station zit vol bijzondere versierselen en verhalen.

Beknopte Geschiedenis:


Het eerste station Haarlem werd geopend op 20 september 1839, als een van de drie stations van de spoorlijn Amsterdam - Haarlem, de eerste spoorlijn van de HIJSM en tevens de eerste Nederlandse spoorweg (Amsterdam – Halfweg – Haarlem), nu deel van de Oude Lijn.

In Haarlem kwam het eerste station juist buiten de Amsterdamse Poort te liggen. (Op deze plaats bevindt zich sinds 1844 het terrein van de Hoofdwerkplaats Haarlem van Treinmodernisering NS).

In 1842 werd het toenmalige station even buiten de Amsterdamse Poort vervangen door een station op de definitieve locatie aan de noordkant van de binnenstad, in de huidige Stations-buurt.

Toen kwam ook de overbrugging van het Spaarne in gebruik.

Gevel station uit 1842

Het is een van de weinige 19e-eeuwse stations in Nederland die binnen een 17e-eeuwse omwalling werden gelegd.

Het oorspronkelijke stationsgebouw werd in 1906-1908 vervangen door een nieuw gebouw van Dirk Margadant aan de nu hooggelegen spoorlijn. Kenmerkend zijn de twee verschillende in- en uitgangsgebouwen en de situering van de wachtkamers en restauratie op het eilandperron. Het is het enige station in Nederland in de jugendstil-stijl, en één van de markantste gebouwen in de stad Haarlem

HIJSM

Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM of HSM) werd op 8 augustus 1837 te Amsterdam opgericht en was de eerste Nederlandse spoorweg-maatschappij.

De oprichters waren de civiel ingenieur Willem Christiaan Brade en de zakenmannen Serrurier en Le Chevelier.

De Oude Lijn,


De eerste spoorweg die de HSM aanlegde was de lijn van Amsterdam naar Haarlem, die op 20 september 1839 voor het publiek werd opengesteld. Hij bereikte Leiden in 1842Den Haag in 1843 en Delft en Rotterdam in 1847. Deze lijn wordt ook wel de Oude Lijn genoemd. 

xxx

WEETJES

1 Eén grote veranderingen; sinds de bouw van het stationsgebouw; is de aanleg van het derde perron langs spoor 8 in 1953, de architectuur contrasteert met de rest van het gebouw.

2. Het station is meerdere keren gebruikt voor filmopnamen, zoals voor:

Als twee druppels water van Fons Rademakers in 1963,  

Het meisje met het rode haar van Ben Verbong (1981), 

Zwartboek van Paul Verhoeven in 2005

en

Ocean's Twelve, de Amerikaanse actiefilm van Steven Soderbergh in 2004, waarin het Haarlemse perron station Amsterdam Centraal moest voorstellen.

3. In de gebouwen op het grote middenperron bevonden zich, naast dienstruimten, ook wachtzalen en andere reizigersfaciliteiten, waaronder twee zalen voor de stationsrestauratie. Een van deze gebouwen is sinds 2011 in gebruik als een kleine bibliotheek met wachtruimte en koffieautomaat.

4. Op 15 september 2008 was er een groot feest ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het huidige stationsgebouw van Haarlem.

(zie tegeltableau hierboven)

In het gebouw zijn meerdere tegeltableaus aangebracht.

IN AANBOUW